Cím
nélkül...
Simon
Zoltán kiállításának nincs címe, viszont lehetne neki több is,
akár három. Például Átjáró, történetesen az Átjáró címet viselő
grafikák miatt, de nem csupán azért. Az átjáró összeköttetést
jelent, megteremti két tér, két idősík vagy két gondolat közötti
átjárás lehetőségét. Simon alakjai, ezek a lecsukott szemű, és
mégis szívszorítóan a nézőre meredő figurák mellett időnként ott
egy ablak- vagy ajtónyílás, mondván: mehetnek, ha tudnak. De az
is megeshet, hogy éppen megérkeztek, megjöttek valahonnan, odaátról,
ide a grafikák előterébe. S a néző, ha nem rest, ha képletesen
áthelyezi magát a képi világba, még okulhat is Simon figuráinak
sorsából, mert könnyen fény derülhet arra, hogy az ő, mármint
a néző, kiegyensúlyozottnak, véglegesnek hitt élethelyzete, csak
egy csacska ábránd. A művészi szabadságban fogant, groteszk alakok
esendősége saját esendőségünket szolgáltatja fel és ki. De nem
kell viszolyogni vagy megijedni ettől, a téli faágat is lehet
szeretni, sőt az esendőség vállalása a szembenézés bátorsághoz
vezető lépcsősor első és legdöntőbb foka. Éljünk hát az átjárás
lehetőségével!
Simon Zoltán adhatta volna az Aviátor címet is a kiállításának.
Nézzünk csak rá, a nevezett munka pontosan szemlélteti az örök
szárnyalni vágyó, emberi természetet, és annak mindenkori lehetetlenségét,
permanens kudarcát. Repülni torzószárnyakkal? Mert mi más az emberi
létezés a legelvontabb, legáltalánosabb értelmében, mint ennek
a törekvésnek, ennek az állandó késztetettségnek az érvényrejuttatása,
és ezzel párhozamosan a folyamatos kudarcélmény minél sikeresebb
kompenzálása. Miközben ideig óráig ki-ki megízlelheti a repülés
mámorát. Vajon kinek nem volt még olyan álma, melyben repült volna,
hogy szárnyakkal vagy szárnyak nélkül – egyremegy. Simon Zoltán
munkái megmutatják ezt a vágyat, de a hangsúlyt inkább a földre
zuhant, a gravitáció foglyaként egzisztáló emberre helyezik. Nagyon
szép többlettartalmat kap az Aviátor attól, hogy Simon egy szibériaiban
raboskodó férfit választott „hősének”. Ugye, nem kell ecsetelni,
mi jellemzi az orosz börtönviszonyokat, milyen életminőséget kínálnak,
miféle felemelkedéssel kecsegtetnek? És azt hiszem, azt sem kell
bizonygatnom, hogy az Aviátor-ban a művészi önreflexió – benne
élc és kritika – is fontos szerepet kap.
A kiállítás címe lehetne A mandarin halála is, avagy hódolat Bartóknak,
mely nemcsak a Bartók évfordulóra készült munkákra, hanem a kiállított
anyagból kiolvasható bonyolult kulturális utalásrendszerre is
rámutatna. Miközben felhívnám a figyelmet a Simon-grafikák és
Bartók zenéje közt fennálló természetes kapcsolatra, mely kapcsolat
legalább olyan mély és összetett, mint a szekszárdi kékfrankos
és a rozmaringos vaddisznósült viszonya. Ha már a gasztronómiát
érintettük, s gondolatunkat is folytatni kívánjuk, meg kell, hogy
jegyezzük, a világot leginkább kulturális jelenségek formájában
„fogyasztjuk el”. Még a természeti élmény, még az érzéki benyomások
is kulturális tartalmakkal telítettek, miként Simon képeinek absztrakt
és elvont, téralkotó egységei. Hatalmas ívet ír le a kulturális
aspektusa is az anyagnak. Az ív egyik végén láthatók a taino indiánok
madonnái, akik az örök nő, a termékenység, így a folyamatosság,
a folyamatos élet megtestesítői, míg a másikon Eörsi István, miközben
az örök ellenzéki filozófus/költőnek emléket állító grafikán keresztül
megidéződik a huszadik századának második felének kesze-kusza
magyar társadalma is.
Néhány évvel ezelőtt azt írtam Simon Zoltán karakteres munkáiról,
hogy azok a megtépkedett világkép lenyomatai. Állításom ma is
megállja a helyét, de kiegészíteném azzal, hogy a művész azért
képes ezen az ezredvégi-ezredelőn mindenkit megszólítani – a mindenkiről
azért ne legyen illúziónk – , mert sajátos kézműves technikájában
a klasszikus grafikai hagyomány mellett jelen van a dada fájdalmasan
ironikus, mindent tagadó, s mégis mindent bevállaló mozzanata
is. Az, amit megtépkedtek, ami szétszakadt, Simon képein valamiképp
mégis összeáll. Akkor is, ha nincs címe a kiállításnak.
A
megnyitó szövege az ÉS 2007. április 13-i számában is megjelent.

|