Élők
a holt lelkekben
Simon
Zoli kiállítása két nagyobb egységre bontható, amelyek ugyan valóban
elkülönülnek, és elkülöníthetők egymástól, de jóval inkább erősítik,
feltételezik egymást! Még akkor is, ha genezisükben, felépítettségükben,
technikai kivitelezettségükben el is térnek egymástól.
Azt
itt kiállított művek mindegyike 2018 után keletkezett. Tíz munka
a Mi, bátor akhájok című művészkönyv gyermeke, míg a
többi kép, a 70 x50-es keretbe ágyazottak, egy lazább kapcsolati
háló elemei. Az előbbi sorozat fundamentumát százéves könyvoldalak
jelentik, görög-szövegkép szolgál a figurák domináns hátteréül.
De a másik sorozat sem nélkülözi a „talált-tárgy”, „talált-kép”
fundamentumot, csak az ő esetükben egy kortárs kulturális jelenség
lesz a képek alsó layere, még pedig a Szimplakert, a nevezetes
romkocsma egyik graffitis fala. A graffiti digitálisan tompított
vízjelei egy lazább, engedékenyebb backgroundot teremtenek, hogy
aztán erre kerüljenek az akrilfesték szürke felhőfoltjai, amiből
kirajzolódnak a képek protagonistái. Simon Zoltán grafikai világának
technikai karakterét ez idáig a kollázs, a papírkivágás- és tépés
határozta meg, ami mára közelebb áll a vegyes technikával készült
festménygrafikához, igaz, a képek megtartják kollázsszerűségüket.
De talán ennél is lényegesebb, hogy Simon Zoli képein a különböző
minőségű nyomhagyó anyagok, eszközök összmunkájának eredményeként
megszületnek a képek centrumába kerülő, a művészre oly jellemző
szikár, aszkétikus figurák, nők és férfiak, mezítelen testek,
antropomorfizált lények, félállati, fél-emberi karakterek.
Hogy
aztán feltehessük a kérdéseket: kik ezek a karakterek, miféle
különös seregszemle résztvevői, miféle jelentéseket hordoznak?
Tálcán kínálja magát, hogy az antikvitásban kezdjünk el kutakodni.
A Mi bátor akhájok sorozat darabjai nyilván, Homérosz
halhatatlan szövegére, az Odüsszeiára utal, de a többi sem esik
messze Kirké gyümölcsfáitól. Felfoghatatlan, hogy immár 2800 éve
hat a szöveg, melyben Odüsszeusz, Ithaka királya a Trójai ütközetet
követően tíz évet bolyong a tengereken, míg nem aztán hazatér.
A történetet talán még azok is ismerik, akik még soha sem hallottak
Odüsszeuszról, mivel olyannyira archetipikus panelekből építkezik.
Hazatérés,
kaland, kihívás -elkötelezettség, gyengeség, romlottság kavarog
a műben.
Azt
hiszem, Simonnak találkoznia kellett a történettel, mégha véletlenül
is akadt a kezébe az 1911-es Franklin kiadású szemelvénygyűjtemény.
Először fénymásolt oldalakra dolgozott, de aztán úgy döntött,
egészen közel engedi magához a szöveget, és az eredeti könyvlapokra
kezdett el rajzolni. De csavart még egyet a dolgon, hogy az Apa
és az Anya könyvek utána, az elkészült képzőművészeti munkákból,
és az azokhoz írt kortárs szövegekből egy újabb Simon-könyv szülessen
meg, a Mi, bátor akhájok. Az ősi szöveg egy más szinten,
de visszatalált a könyvek világához is. Simon Zoltán egy kicsit
újra hazaért.
Moses
I. Finley az antik görög világ tekintélyes szakértője írja, hogy
nincs társadalom mítosz nélkül, de anélkül sincs, hogy kordába
ne tartaná őket. Régi szép idők, de azért ne feledjük, ma is léteznek
kitűntette, a valóságtól elemelt történetek, mítosszá avanzsált
események, amelyek fiktív tartalmait nyilván könnyen leleplezhetnénk,
de velük nemcsak színesebb az élet, de könnyebben is megjegyezhetők
a jelentős események. A mítoszok egykor és ma is tájékozódási
pontok, jó szolgálatot téve a kulturális marketingnek. Ugyanakkor
van a mítoszoknál egy árnyaltabb, bizonyos értelemben finomabbra
hangolt jelenség, ami nem kis részben a mítoszoknak köszönhetik
a létét: a művészet.
Az
Odüsszeiában például szépen összeér a mítosz és a művészet, amelyben,
mint azt Finley megjegyzi, csodából és isteni tettből nincs hiány,
de mégis mindössze egyetlen hérosz küzd az elemekkel. A többiek
esendő, középszerű figurák, vagy gazfickók. Míg Simon Zoltán alakjai
mindennek elmondhatók, de középszerűeknek nem, mégha nem is héroszok,
és itt már rég nem csak az Odüsszeiára reflektáló munkákra gondolok.
Kik is ők ebben a nagy jövés-menésben? Megjelenésük szokatlan,
bájosan torz és félelmetes. Mintha egy bestiáriumból léptek volna
elő, s valahol az antik világ különleges lényei és a fantazik
végletekig feszített torzszüleményei közötti térben egzisztálnának.
Az embert mindig is meghökkentették a természet vad tréfái. Nem
csoda, ha a művészet is szerepet szán a különösnek, a viszolyogtatónak,
a rendellenesnek. És nem azért, hogy elvonja a figyelmünket a
lényegről, hanem, hogy éppen arra mutasson rá. Ha van irodalmi
mű, amely híján van a hősöknek, az Gogol Holt lelkek című hatalmas
regénytorzója. A kultúra senkiföldjén élő és holt lelkek kívánnak
megkapaszkodni valamiben - jellemzően mindig valaki másban. Se
hős, se cél.
Simon
Zoltán figuráinak jelentősége abban áll, hogy megjelenítik kiben-kiben
a lehetségest, a rendhagyót, a nyersen vakmerőt, az ösztönt s
a fel nem ismert nonkonformitást. Ott vannak ők mindenkiben, a
Holt lelkek szereplőiben is. Ne hessegessük el hát őket,
s velük a törékeny madárszabadságot, a vonyító kutya-hűséget,
az erdőket cipelő gerinceket, az égbe nyújtózkodó létrák fölött
szárnyaló angyalt. Éppen hogy éltetni, etetni, néha megsimogatni
kellene őket. Ezeknek a lélekalakzatoknak nem a cukiság a fokmérőjük,
hanem az őszinteségük. Gogol is, Homérosz is hálás lenne értük.
Simon
Zoltán lényeit már ősidők óta hordozza magában az ember legalább
is a tudatalattijában, kultúrából kultúrába, hogy mélytengeri
tapasztalataikkal megmutassák, miképpen maradunk örök foglyai
és haszonélvezői, és időnként szabadságának letéteményesei a civilizáció,
a kultúra, a természet örök hármas fogatának.
A
Simon Zoltán: "Alapjában véve..." című kiállítása, Nádor
Galéria, 2021.03.15.

|