Bene
Zoltán: Keserédes (Varga Emőke)
...”A Keserédes rövidtörténeteinek
legfontosabb alogizmusát,melyet mint a „visszacsodásítás” folyamatát
írtuk le, Simon Zoltán illusztrációi felerősítik. Képi ’tolmácsolását’
adják továbbá a rövidtörténet olyan jellemzőinek is, mint a reduktivitás
( a történéseken kívül az idő- és a térábrázolásban is), mint
jelentéstelítettség és metonimikusság, parodisztikus referenciák
stb. A grafikák ugyanis elsősorban nem tematikusan felelnek meg
a szövegnek, diskurzivitásuk lényege inkább az ikonikus elemek
egyszerűségében, a formasémák szintetizáló jellegében, illetve
ez utóbbiak szándékos eltorzításaiban keresendő. Hogy a témamegfeleléseknél
fontosabb hasonlóságok is vannak a történetek és illusztrációk
közt, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy bár jól ’felismerhetők’
az elbeszélés hősei (pl. a cápa az italozó barátok), a cselekvés
(ivás, repülés) és a tárgyak (pohár, házak) valójában a grafikák
nem tesznek kísérletet arra, hogy a történéseket elbeszéljék.
Sem az egyes grafikák határain belül, sem a képek között nem épülnek
ki narratív viszonyok. A tér/sík, a forma (kontúr, alakséma) a
szín és az árnyalatok tekintetében is a grafikák a lehető legmesszebbmenőkig
”spórolnak”, kerülnek minden feleslegeset – az egyes képekben
éppúgy, mint a sorozat viszonylatában. Az epikus eredethez, a
Keserédes történeteihez tehát nem a megszokott módon hűek az illusztrációk.
Az az érzésünk, mintha Simon Zoltán valamiféle ’ősforma’ alakváltásainak
engedve bontaná ki a jelentést, mindazt, ami a történetekben a
fabulán túl van: például megmutatkozik a nyelv naturalizmusában
vagy a szereplők és környezetük reflexív viszonyában, kölcsönös
hasonulásaikban stb. Ezeken a grafikákon mintha ugyanaz a félig
emberi, félig állati lény tudna mindig mássá, hol egy kicsit emberivé,
hol pedig állatiasabbá válni ( sőt a Deja vu illusztrációján
még gépszerű is). Élőlények és élő- vagy élettelen környezetük
vigasztalan, sőt tragikus (például a Beszélgetéstöredékek
I. II. III. illusztráció-variációi), máskor groteszk (pl.
a Keserédes macskarajza) egymáshoz idomulását láthatjuk:
hős és környezete kölcsönös csapdahelyzetét.
Az
elbeszélésekhez hasonlóan az illusztrációk is nyitnak a maguk
virtuális valósága fölött vagy mellett egy másikat is, hiszen
a jelentéses formák körül vagy azokra rámontírozva betűt, írásjeleket,
transzcendens szemet imitáló képi elemeket láthatunk. Az illusztrációk
is kettős virtualitást építenek tehát, akárcsak a novellák, s
ez akkor is igaz ha egyébként nyilvánvaló – már csak azért is,
mert az utolsó hat novella mellett nincsenek képek -, hogy a „visszacsodásítást”
valójában a szövegre bízzák. Hagyják, hogy a beszéd, melyet a
fülszövegben Bene Zoltán így fogalmazott meg: „ a könyv végéhez
közeledvén lassan megfogyatkozik a keser, hogy megszaporodjék
az édes”.

|